DAG 2 VAN DE HART BEWUSTZIJN CHALLENGE

“Awake, my dear, be kind to your sleeping heart. Take it out into the vast fields of light. And let it breathe.”

Hafiz

In dag 2 gaan we werken aan de verbinding van je hart.

Gisteren heb je geleerd dat je het hart kunt zien als ontvanger en zender van signalen. Wat is er nodig om signalen makkelijk te kunnen ontvangen en verzenden. Inderdaad, een goede verbinding!

Hoe frustrerend is het om te werken met een slechte internet verbinding! Webpagina’s worden tergend langzaam of niet geladen en met de hoogst mogelijke moeite kun je berichten of mailtjes verzenden. Met de verbinding van je hart is het niet anders. Een slechte verbinding zorgt ervoor dat jouw hart de informatie van het veld, de energie, God, frequenties, informatie, trillingen, ons hogere zelf of hoe je het dan ook wil noemen, niet goed kan ontvangen. Ook jouw signalen naar het veld, de energie, God, frequenties, trillingen, ons hogere zelf worden niet goed verzonden.

Een goede verbinding is dus van essentieel belang om de kwaliteiten van je hart goed te kunnen gebruiken.

Hoe zorg je ervoor dat jouw hart een goede verbinding heeft? Het antwoord is simpel. Het geheim zit hem in jouw ademhaling. Je hart wordt aangestuurd door het autonome zenuwstelsel. De manier om je autonome zenuwstelsel te beïnvloeden, is via je ademhaling. Wanneer je rustig in- en uitademt, in een gelijk ritme van ongeveer 5 seconden in en vijf seconden uit, of een ander langzaam gelijk ritme dat voor jou prettig is, zorg je ervoor dat jouw hartritme harmonieus wordt. Wanneer je een harmonieus hartritme hebt, verlopen meer dan 1400 fysiologische processen in je lichaam optimaal en is de verbinding van je hart met je hersenen, je lichaam, het veld, de energie, God, frequenties, trillingen, ons hogere zelf optimaal.

“You’re not dealing with your challenges at symptomatic level. You’re dealing with it at root level.  Cut down the root of that weed in your heart.”

Jay Shatty

Bekijk dit mooie filmpje van Jay Shetty, The first thing i learned as a monk.

Binnen het Tibetaanse boeddhisme is het al duizenden jaren bekend dat meditatie leidt tot het onsluileren van het goed hart. Zodat het hart de kans krijgt om te gaan stralen.

In de zestiger en zeventiger jaren van vorige eeuw constateerde psychofysiologen John en Beatrice Lacey na 20 jaar onderzoek dat het hart communiceert met de hersenen en dat deze communicatie van het hart een aanzienlijk effect heeft op hoe we de wereld waarnemen en daarop reageren.

In Duitsland constateerde onderzoekers Velden en Wőlk in de jaren negentig van vorige eeuw al dat het patroon en de stabiliteit van het hartritme effect heeft op het functioneren van de hersenen.

Het HeartMath instituut in Colorado heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het hartritme en hoe dat het functioneren in het algemeen beïnvloedt. Uit dit onderzoek blijkt dat een onharmonieus hart patroon het functioneren belemmert en een harmonieus hart patroon het functioneren bevordert. Bekijk het onderstaande filmpje van het Heartmath instituut.

De oefening van dag 2 van de Hart Bewustzijn Challenge is dat je vandaag gaat oefenen met ademen. Neem meermalen vandaag de tijd om even rustig te ademen. Dit kan je overal doen! Tijdens het reizen, als je zit te wachten, op de WC, tijdens een korte pauze achter je laptop of waar dan ook. Adem rustig in en uit in een langzaam tempo. Bijvoorbeeld vijf seconden in en vijf seconden uit. Laat de adem je buik helemaal vullen en laat je buik ook weer rustig leeglopen. Ik gebruik zelf altijd de metafoor van een golf. Ik voel dat een golf van lucht in me stroomt en stroomt via mijn neus, keel, longen, hart naar mijn buik. Daar slaat de golf om en stroomt vervolgens weer via mijn buik, hart, longen, keel en neus terug naar buiten. Je kan elke metafoor gebruiken als je maar de adem door je lichaam naar beneden voelt stromen en weer naar buiten voelt stromen. Dus de adem voelen is de sleutel. Niet bedenken dat je ademt, maar voelen! Volg je ademhaling met je gevoel.