Hartcoherentie

Een gezond hartritme is niet constant zoals een metronoom, het past zich steeds aan. Als je bijvoorbeeld intensief sport, hebben je spieren meer bloed nodig, waardoor het hart sneller klopt, dan wanneer je op bed ligt te lezen.

De aansturing van het hart verloopt via de twee takken van het autonome zenuwstelsel, de sympaticus en de parasympaticus. De sympaticus versnelt de hartfrequentie, de parasympaticus vertraagt de hartfrequentie.

Als het hart sneller klopt wordt de tijd tussen de hartslagen korter. Als het hart minder snel klopt dan wordt die tijdsduur groter. Deze variatie in tijdsduur tussen hartslagen wordt hartritmevariabiliteit genoemd. Hieronder zie je een voorbeeld van in totaal vier opeenvolgende hartslagen met daarboven omgerekend wat voor de twee opeenvolgende hartslagen de frequentie per minuut zou zijn.

afbeelding afkomstig van Heartmath

Naast inspanning zijn er nog andere factoren die het hartritme beïnvloeden. Een daarvan is de ademhaling. Ademhaling en hartritme zijn nauw met elkaar verbonden. Wanneer je inademt versnelt je hart en stijgt de frequentie. Wanneer je uitademt vertraagt je hart en daalt de frequentie.

Emoties hebben ook een groot effect op de hartritmevariabiliteit. Uit wetenschappelijk onderzoek blijk dat als je gestrest bent en onprettige emoties als bijvoorbeeld frustratie en woede voelt, je hartritme chaotisch is en wanneer je prettige emoties ervaart, zoals waardering, er een harmonieus golvend patroon ontstaat in het hartritme. We noemen dit een coherent ritme.

Afbeelding afkomstig van Heartmath

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een coherent hartritme samenhangt met welzijn, een verhoogd prestatieniveau en een betere gezondheid. Een langdurig incoherent hartritme heeft op de lange termijn negatieve gevolgen voor de psychische en fysieke gezondheid en op korte termijn belemmert het je om optimaal te presteren.

Heartmath heeft een wetenschappelijk onderbouwde en eenvoudig aan te leren methode ontwikkeld, waarmee men kan leren om het hartritme coherent te laten worden en te houden. Voorts heeft Heartmath biofeedback apparatuur ontwikkeld, waarmee het hartritme gemeten kan worden en direct kan worden gezien en ervaren wat de verschillende oefeningen doen met het hartritme.  De methode en de apparatuur zijn eenvoudig, de gevolgen van het beoefenen van hartcoherentie zijn dat echter niet, maar zijn levensveranderend!